Ekoteologiaa lähiluonnossa

Kaipaatko rohkeutta uudenlaiseen teologiseen ajatteluun ja toimintaan osana luomakuntaa? Koulutuksessa etsimme luovien kokeilujen kautta toimintatapoja, teologiaa ja hengellisyyden muotoja, jotka mahdollistavat seurakunnissa ja yhteiskunnassa muutoksen kohti ekologista oikeudenmukaisuutta.

Koulutustyyppi: Kirkon täydentävä koulutus, Vapaan sivistystyön koulutustarjonta
Tehtäväalue: Kestävä kehitys ja ympäristö, Usko ja spiritualiteetti, Teologian tekeminen
Kohderyhmä: Diakonit ja diakonissat, Lähetyksen ja kv. työn ohjaajat, Nuorisotyönohjaajat, Papit, Varhaiskasvatuksen ohjaajat
Aika ja paikka: Orientoiva tapaaminen 1.4.2025 klo 9–12, verkko. I lähijakso 13.-15.5. ja II lähijakso 25.-26.9.2025, AitO Toimintakeskus, Tampere
Ilmoittautuminen viimeistään: 31.1.2025
Osaamistavoitteet: Osallistuja

• tuntee ekoteologian ajankohtaisia teemoja.
  • osaa käyttää ja kokeilla luontolähtöisiä toimintatapoja ja uudistavaa kieltä.
  • osaa toimia yhdessä seurakuntalaisten ja yhteistyökumppaneiden kanssa luomakunnan parhaaksi.
Lisätietoja: Koulutuksen sisältöjä ovat

• kokeilevan ekoteologian tekeminen käytännössä yhdessä
  • luontolähtöisen seurakuntatyön mahdollisuudet lähiluonnossa
  • tutustuminen ekoteologian ajankohtaisiin teemoihin (esim. dialogisen luontosuhteen tutkiminen ja eläinteologia) ja toimintatapoihin
  • luontohengellisyys ja kehollinen kristillisyys
  • ekoteologia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan muutosvoimana

Koulutus toteutuu mahdollisimman paljon luontoympäristössä. Kouluttajina toimivat Jussi Holopainen, Pauliina Kainulainen ja Tero Matilainen. Koulutuksessa vierailee myös muita asiantuntijoita, muun muassa Limppu Witick, Ilkka Sipiläinen ja Vesa Häkkinen. Koulutuksen rakenne:
orientoiva tapaaminen (3 h) verkossa, 3+2 lähiopiskelupäivää, kirjallisuutta ja oppimistehtävä seurakunnan toimintakulttuurin tai teologian tekemisen tapojen kokeilevaan kehittämiseen. Tehtävässä voi hyödyntää yhteiskehittämistä. Tampereen rautatieasemalta voidaan sopia tarvittaessa yhteisestä kulkemisesta AitO Toimintakeskukseen. Kysy lisää: Kaisa Aitlahti, kaisa.aitlahti@step.fi.

Täysihoito: Täysihoito 2hh 382 €. Oikeus muutoksiin pidätetään.
Kustannusten lisätiedot: Hinnat eriteltyinä: I jakson täysihoito 239 € /2hh, 283 € /1hh. II jakson täysihoito 143 € /2hh, 165 € /1hh. Pelkkä ateriapaketti I jaksolla 160 €, II jaksolla 101 €.
Tiedustelut kustannuksista: koulutukset@step.fi
Tiedustelut sisältö: Kaisa Aitlahti, kaisa.aitlahti@step.fi, 040 7033 356
Linkki kotisivulle: https://seurakunnille.step.fi/
Toteuttaja: STEP-opintokeskus