Hengellisyyden tukeminen perheessä

KTK Kirkon työn erityiskoulutus
Mitä seurakunnan tehtävä tukea vanhempia ja kummeja kristillisessä kasvatuksessa voi tarkoittaa käytännössä? Miten hengellisyys ja toivo näkyvät perheiden arjessa? Lapsen ja kouluikäisen matkakumppanina aikuisia kutsutaan käsittelemään elämän suuria kysymyksiä kokonaisvaltaisesti kotona ja seurakunnassa.

Koulutustyyppi: Kirkon erityiskoulutus, Vapaan sivistystyön koulutustarjonta
Tehtäväalue: Kasvatus, Perhe ja parisuhde, Usko ja spiritualiteetti
Kohderyhmä: Diakonit ja diakonissat, Lastenohjaajat, Nuorisotyönohjaajat, Papit, Varhaiskasvatuksen ohjaajat
Aika ja paikka: I jakso 7.-9.4.2025, II jakso 6.-8.10.2025 STEP-koulutus, Järvenpää
Ilmoittautuminen viimeistään: 7.3.2025
Osaamistavoitteet: Osallistuja

• tuntee kokonaisvaltaisen kasvun ja vuorovaikutuksen merkityksen hengellisyyden kasvualustana ja osaa soveltaa tietojaan työnsä kehittämisessä.
  • tuntee oman hengellisen kasvun polkunsa ja ymmärtää sen merkityksen toiminnassaan.
  • osaa arvioida ja kehittää perheiden hengellisyyttä tukevaa toimintaa.
Lisätietoja: Koulutukseen sisältyy orientoiva tehtävä, 3+3 lähiopiskelupäivää, kirjallisuutta sekä lähijaksojen välillä toteutettava, omasta työstä nouseva ja perheiden hengellistä elämää tukeva kehittämistehtävä. Koulutus sisältää etäohjausta kehittämistehtävän tukemiseksi.
Koulutuksen sisältöjä ovat:

• lapsen, kouluikäisen ja aikuisen hengellisyys nykytutkimuksen valossa
  • oma hengellisen kasvun polun jäsentäminen ja syventäminen
  • kristillisen kasvatuksen tukeminen kotona ja seurakunnassa
  • Raamatun, rukouksen ja hiljaisuuden merkitys perheessä
  • perhelähtöinen jumalanpalveluselämä
  • kasteen käytäntöihin ja merkityksiin liittyvä moninaisuus perheiden elämässä
  • ehtoollinen lasten ja perheiden elämässä
  • digitaaliset ympäristöt hengellisyyden vahvistamisessa
  • perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivat ja kirkon ajankohtaiset kehittämishankkeet.

Koulutus on aiemmin ollut nimeltään Lapsen ja perheen hengellisen kasvun tukeminen. Koulutuksen näkökulmaa on muutettu perhelähtöisemmäksi ja sisältöjä laajennettu kouluikäisiin saakka. Koulutus on kasvatuksen erityiskoulutuksen valinnainen moduuli (KEK/V). Tähän koulutukseen voi osallistua myös yksittäisenä koulutuksena, vaikka ei suorittaisi erityiskoulusta kokonaisuutena. Lisätietoja kasvatuksen erityiskoulutuksen kokonaisuudesta evl.fi/erityiskoulutukset.

Täysihoito: 464 € / 1hh tai 392€ / 2hh. Oikeus muutoksiin pidätetään.
Kustannusten lisätiedot: Yhden jakson täysihoitohinta 232 €/1hh tai 196 €/2hh. Hinnat eriteltynä: ohjelman sisältämät ateriat 69 €, majoitus (sis. aamu. ja iltapalan) 164 €/1hh tai 127 €/2hh.
Tiedustelut kustannuksista: koulutukset@step.fi
Tiedustelut sisältö: Kaisa Aitlahti, kaisa.aitlahti@step.fi, 040 7033 356