Ihmisten hyvä kohtaaminen seurakuntatyössä

Tämä koulutus on sinulle, joka haluat paneutua lisää ihmisen kohtaamiseen. Samoin sinulle, joka elät työuran alkuvuosia kirkon työntekijänä.Seurakunnan työssä olevat, työtehtävistä riippumatta, kohtaavat eri ikäisiä ihmisiä, joilla on tarve kertoa elämäntilanteestaan ja saada siihen hetkeen kuuntelija​​. Tällaiset työtilanteet ovat välillä yllättäviä ja voivat tuntua vaativilta. Kirkon kielellä näissä kohtaamisissa on kyse sielunhoidollisuudesta. Tule oppimaan sielunhoidollista työskentelytapaa ja löytämään vahvuuksiasi ihmisten kohtaamisessa.Koulutus on moniammatillinen: tervetuloa toimistotyöntekijät, suntiot, hautausmaan työntekijät, lastenohjaajat, nuorisotyönohjaajat, kanttorit, varhaiskasvatuksen ohjaajat, diakoniatyöntekijät, papit.

Koulutustyyppi: Kirkon täydentävä koulutus
Tehtäväalue: Sielunhoito, Vuorovaikutus ja viestintä
Kohderyhmä: Diakonit ja diakonissat, Hautaustoimen- ja puutarhatyöntekijät, Kanttorit, Kirkkoherranviraston työntekijät, Kirkonpalvelustyö (suntiot ja vahtimestarit), Nuorisotyönohjaajat, Papit, Varhaiskasvatuksen ohjaajat, Lastenohjaajat
Aika ja paikka: 25.-27.3.2025 Kirkon koulutuskeskus, Järvenpää 26.5.2025 verkkokoulutuspäivä (Teams), 9.9.2025 verkkokoulutuspäivä (Teams)
Ilmoittautuminen viimeistään: 31.10.2024
Ilmoittautumisen lisätiedot: Ilmoittautumisen yhteydessä varaudu vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: – millaista osaamista tarvitset ihmisten kohtaamiseen? – mitä koulutusta olet saanut sielunhoidon alueella?
Osaamistavoitteet: Osallistuja
tunnistaa omia vahvuuksiaan ja osaamisensa rajoja
osaa hyödyntää tehtävässään luontevia tapoja ihmisten tukemiseentuntee sielunhoidon eettiset periaatteet ja osaa toimia työssään sielunhoidollisella työotteella

Lisätietoja: Koulutukseen sisältyy tutustumista kirjallisuuteen ja verkkomateriaaliin. Näihin liittyy oppimistehtäviä ennen lähijaksoa sekä ennen verkkokoulutuspäiviä.

Kouluttajina toimivat sielunhoidon kouluttaja Sirkku Tukiainen ja sairaalapastori Ulla Ullgren.

Täysihoito: 280 €
Muut kustannukset: Ainoastaan ateriat: 116€
Kustannusten lisätiedot: oikeus muutoksiin pidätetään
Tiedustelut kustannuksista: Koulutussihteeri, koulutuskeskus@evl.fi