Kirkonpalvelijoiden ja hautausmaatyöntekijöiden ajankohtaispäivät: Moniuskontoisuus hautauksessa

Toimitko suntiona, hautaustoimistotyöntekijänä tai hautausmaatyössä? Oletko miettinyt, miten otat monikulttuurisuuden huomioon hautauksissa? Millaiset käsitykset kuolemasta, hautaamisesta ja mahdollisesta muistelusta on islamissa, buddhalaisuudessa ja hindulaisuudessa? Millä tavalla perinteet voi ottaa huomioon suomalaisessa hautauskulttuurissa ja seurakuntien ylläpitämillä hautausmailla?

Koulutustyyppi: Kirkon ajankohtaiskoulutus, Vapaan sivistystyön koulutustarjonta
Tehtäväalue: Kirkonpalvelustyö
Kohderyhmä: Kirkonpalvelustyö (suntiot ja vahtimestarit), Hautaustoimen- ja puutarhatyöntekijät, Kirkkoherranviraston työntekijät
Aika ja paikka: 25.-26.3.2025 Jyväskylä
Ilmoittautuminen viimeistään: 20.2.2025
Ilmoittautumisen lisätiedot: Ryhmän maksimikoko on 25 henkilöä.
Osaamistavoitteet: Osallistuja tiedostaa monikulttuurisuuden ja moniuskontoisuuden kasvamisen Suomessa. Hän tutustuu erilaisiin kuolemakäsityksiin, rituaaleihin ja hautaustapoihin. Osallistuja ymmärtää omien ajatustensa ja tunteidensa moninaisuuden ja osaa soveltaa oppimaansa hautajaistilanteisiin niin, että omaista palvellaan yhdenvertaisesti kulttuurista huolimatta.
Lisätietoja: Koulutuksessa tutustutaan omiin tunteisiin vieraita kulttuureja, tapoja, arvoja ja perinteitä moniuskontoisessa työympäristössä kohdatessa. Tavoitteena on tutkia moninaistuvan työympäristön tuomia haasteita ja hankkia osaamista asiakaspalvelussa työskentelyyn sekä oman hyvinvoinnin edistämiseen. Kouluttajana uskontojen tutkija ja pastori.
Osallistumismaksu: 250 € sisältäen kahvit ja ateriat
Täysihoito: Majoitushinta on 2hh huone 45 €/hlö/yö sisältäen aamiaisen ja 1hh huone 65 €/yö sisältäen aamiaisen.
Tiedustelut kustannuksista: Katriina Holma, toimisto@jko.fi, 014 334 8000
Tiedustelut sisältö: 1.8.-30.10.2024 Mira Piispa, mira.piispa@jko.fi, 050 3899 680 ja 31.10.2024 alkaen Tiina Mennala, tiina.mennala@jko.fi, 044 752 2776
Linkki kotisivulle: https://jko.fi/
Toteuttaja: Jyväskylän kristillinen opisto