Labyrinttityöskentely hengellisenä harjoituksena

Labyrintti mahdollistaa kehollisen ja toiminnallisen tavan pohtia, mitä kohti ihminen haluaa kulkea. Labyrinttityöskentely sopii käytettäväksi esimerkiksi retriiteillä, sururyhmissä ja eri-ikäisten ihmisten, myös lasten ja nuorten kanssa. Se sopii myös osaksi pyhiinvaellusreittiä. Labyrinttejä voi soveltaa monissa tilanteissa ja monin tavoin: sisä- ja ulkotiloissa, kivistä rakentamalla tai paperille piirtämällä. Labyrinttejä voi rakentaa ja kulkea yksin, parin kanssa tai ryhmässä.

Koulutustyyppi: Kirkon täydentävä koulutus, Vapaan sivistystyön koulutustarjonta
Tehtäväalue: Elämänvaiheet ja hyvinvointi, Usko ja spiritualiteetti, Kasvatus
Kohderyhmä: Diakonit ja diakonissat, Lähetyksen ja kv. työn ohjaajat, Papit, Nuorisotyönohjaajat, Varhaiskasvatuksen ohjaajat, Muut
Aika ja paikka: Lähijakso 10.-12.10.2025 Sinapin kurssi- ja leirikeskuksessa (Sinapintie 74, Turku). Webinaarit: To 21.8.2025 klo 17-20 ja to 15.1.2026 klo 17-20.
Ilmoittautuminen viimeistään: 31.10.2024
Ilmoittautumisen lisätiedot: Koulutukseen mahtuu 17 osallistujaa.
Osaamistavoitteet:

Osallistuja

• osaa suunnitella ja rakentaa sormilabyrintin ja jaloin kuljettavan labyrintin
  • osaa ohjata labyrinttityöskentelyyn soveltuvan mielikuvamatkan
  • osaa liittää labyrinttityöskentelyn osaksi kirkkovuotta ja seurakunnan toimintaa
  • tuntee erilaisiin labyrinttimalleihin ja labyrinttityöskentelyihin liittyviä soveltamistapoja

Lisätietoja: Labyrinttityöskentely voi johdattaa kontemplaatioon tavalla, jossa koko keho on mukana. Labyrinttityöskentelyssä kulkija saa virittäytyä kuulemaan ohjausta ja kohdata sisimmästä nousevia huomioita ja tunteita. Labyrintti on kuin pieni pyhiinvaellus, jonka kulkemiseen voivat osallistua myös he, jotka eivät jaksa pitkää matkaa. Lähijakson jälkeen osallistuja toteuttaa tai suunnittelee labyrinttityöskentelyn, jota voi hyödyntää työelämässä ja omassa elämässä. Tässä koulutuksessa yhdistyy labyrinttityöskentely myös sydänrukoukseen. Opimme perusasioita labyrinttien historiasta osana kristillistä maailmankuvaa.

Kouluttajina toimivat pappi Päivi Vuorilehto ja Susanna Erätuli Hiljaisuuden ystävistä. Molemmat ovat retriitinohjaajia ja sydänrukouksen ohjaajia.

Osallistumismaksu: 270 €. Jäsenhinta 250 € Hiljaisuuden Ystävien jäsenille.
Täysihoito: 220 € (1hh, talon liinavaattein)
Kustannusten lisätiedot: Koulutus laskutetaan kahdessa erässä.
Tiedustelut kustannuksista: toimisto@hiljaisuudenystavat.fi tai Susanna Erätuli 0500 500 520.
Tiedustelut sisältö: Susanna Erätuli, susanna.eratuli@hiljaisuudenystavat.fi, 0500 500 520.
Linkki kotisivulle: https://www.hiljaisuudenystavat.fi/
Toteuttaja: Hiljaisuuden Ystävät ry