Lapset, nuoret ja perheet jumalanpalveluselämässä

Millaista on jumalanpalveluselämä, jossa toteutuu eri-ikäisten osallisuus? Millainen tila, tunnelma ja symboliikka kutsuu mukaan? Musiikin, luontoympäristöjen ja pedagogisten mahdollisuuksien monipuolinen hyödyntäminen lisää jumalanpalveluselämän merkityksellisyyttä lasten, nuorten ja perheiden näkökulmasta.

Koulutustyyppi: Kirkon täydentävä koulutus, Vapaan sivistystyön koulutustarjonta
Tehtäväalue: Kasvatus, Jumalanpalveluselämä ja julistus
Kohderyhmä: Kanttorit, Lastenohjaajat, Nuorisotyönohjaajat, Papit, Varhaiskasvatuksen ohjaajat
Aika ja paikka: 3.-5.11.2025 STEP-koulutus, Järvenpään kampus
Ilmoittautuminen viimeistään: 28.8.2025
Osaamistavoitteet: Osallistuja

• osaa rakentaa monimuotoista jumalanpalveluselämää lasten, nuorten ja perheiden kanssa
  • tuntee tapoja vahvistaa osallisuutta ja perheystävällisyyttä jumalanpalveluselämässä.

Lisätietoja: Koulutuksessa tutkitaan jumalanpalveluselämää laajasti riippumatta sen toteutumisen paikasta, ajankohdasta tai kestosta. Koulutuksen sisältöjä:

• jumalanpalvelusten valmistelu lasten, nuorten, perheiden ja moniammatillisen tiimin kanssa
  • musiikin, kehollisuuden ja luontoympäristöjen mahdollisuudet jumalanpalveluselämässä
  • kirkkotilan monipuolinen hyödyntäminen
  • osallisuus, pedagogiikka ja monisukupolvisuus jumalanpalveluselämässä
  • lapset ja nuoret ehtoollisella
  • jumalanpalvelusyhteys perhetoiminnassa
  • perheystävällinen messu
  • Polku-toimintamallin jumalanpalvelus- ja kirkkovuosimateriaalit (Kirkkovuosi polulla – EVL Plus)
  • Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivat

Koulutus sopii kaikille kasvatuksen työntekijöille. Erityisen hyvin se palvelee, kun samasta työyhteisöstä on mukana moniammatillinen työpari tai tiimi. Koulutus sisältää orientoivan tehtävän, kolme lähiopiskelupäivää ja kirjallisuutta.

Täysihoito: 232 €/1hh tai 196 €/2hh. Oikeus muutoksiin pidätetään.
Kustannusten lisätiedot: Hinnat eriteltynä: ohjelman sisältämät ateriat 69 €, majoitus (sis. aamu. ja iltapalan) 164 €/1hh tai 127 €/2hh.
Tiedustelut kustannuksista: koulutukset@step.fi
Tiedustelut sisältö: Kaisa Aitlahti, kaisa.aitlahti@step.fi, 040 703 3356