Rohkeutta ja taitoja yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon vahvistamiseen (MOD)

Arvostettu, kunnioitettu, hyväksytty! Ketkä toivotetaan tervetulleeksi ja keitä unohdetaan kutsua mukaan?

Koulutuksessa on mahdollisuus etsiä ja löytää vaikuttamisen keinoja yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon vahvistamiseksi.

Koulutus perustuu MOD-menetelmään. MOD muodostuu sanoista: Moninaisuus-Oivallus-Dialogi. MOD-menetelmä on kehitetty Ruotsissa, missä sana merkitsee rohkeutta.

Koulutustyyppi: Kirkon täydentävä koulutus, Vapaan sivistystyön koulutustarjonta
Tehtäväalue: Uudistumiskyky ja yhteistyö, Vuorovaikutus ja viestintä, Lähetys, uskontodialogi sekä kulttuurien ja uskontojen moninaisuus
Kohderyhmä: Diakonit ja diakonissat, Kirkonpalvelustyö (suntiot ja vahtimestarit), Lastenohjaajat, Lähetyksen ja kv. työn ohjaajat, Nuorisotyönohjaajat, Papit, Varhaiskasvatuksen ohjaajat
Aika ja paikka: 3.-4.2.2025 STEP-koulutus, Järvenpää
Ilmoittautuminen viimeistään: 3.1.2025
Osaamistavoitteet: Osallistuja

• tunnistaa moninaisuuden ilmiöitä sekä syrjinnän ja rasismin muotoja.
  • osaa soveltaa yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa vahvistavia työtapoja.
  • osaa käsitellä omia ennakkoluulojaan ja oletuksiaan sekä niiden vaikutusta työhön ja vuorovaikutukseen.

Lisätietoja: Koulutus sisältää kaksi lähiopiskelupäivää ja orientoivan tehtävän. Koulutus koostuu monipuolisista vuorovaikutteisista harjoitteista ja ohjatuista, ryhmän yhteisistä keskusteluista. Koulutuksen jälkeen osallistujat saavat käyttöönsä sähköisen MOD-materiaalin. MODin viisi sisältöteemaa: 1. Avoimuus 2. Ihmisoikeudet 3. Itsetuntemus 4. Moninaisuus, normit, syrjimättömyys 5. Mukaan ottaminen, osallisuus MODin arvopohjana ja lähtökohtana ovat YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus. MOD haluaa olla vaikuttamassa siihen, että kaikkia ihmisiä kohdellaan yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti. Koulutuksen periaatteisiin kuuluvat ihmisen arvokkuus, moninaisuuden kunnioittaminen, yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja kulttuurien moninaisuus. MOD tukee seurakunnissa tehtävää toiminnallista tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnittelutyötä.
Täysihoito: 130 €/1hh tai 110 €/2hh. Oikeus muutoksiin pidätetään.
Kustannusten lisätiedot: Hinnat eriteltynä: ohjelman sisältämät ateriat 43 €, majoitus (sis. aamu. ja iltapalan) 87 €/1hh tai 66 €/2hh.
Tiedustelut kustannuksista: koulutukset@step.fi
Tiedustelut sisältö: Anna-Leena Klemetti-Falenius, Anna-leena.klemetti-falenius@step.fi
Linkki kotisivulle: https://step-opintokeskus.fi/
Toteuttaja: STEP-opintokeskus