Vanhemmuuden sävyt -ohjaajakoulutus

Kaipaatko keinoja tukea vanhempia erilaisissa jaksamisen haasteissa? Ota käyttöösi Vanhemmuuden sävyt -menetelmä ja siihen liittyvät itsemyötätuntoa, läsnäoloa ja tunnetaitoja lisäävät toiminnalliset harjoitukset. Vanhemmuuden sävyt -menetelmän tavoitteena on tukea vanhempia kohti riittävän hyvää ja oman näköistä vanhemmuutta.

Koulutustyyppi: Kirkon täydentävä koulutus, Vapaan sivistystyön koulutustarjonta
Tehtäväalue: Kasvatus, Perhe ja parisuhde
Kohderyhmä: Lastenohjaajat, Diakonit ja diakonissat, Papit, Nuorisotyönohjaajat, Varhaiskasvatuksen ohjaajat
Aika ja paikka: 25.-26.9.2025, STEP-koulutus, Järvenpää
Ilmoittautuminen viimeistään: 21.8.2025
Osaamistavoitteet: Osallistuja

• tuntee Vanhemmuuden sävyt -menetelmän
  • osaa ohjata Vanhemmuuden sävyt -työskentelyitä

Lisätietoja: Vanhemmuus rikastuttaa elämää, mutta myös haastaa ja vie voimavaroja. Etenkin tuoreet vanhemmat usein yllättyvät, miten suuria riittämättömyyden ja syyllisyyden tunteita vanhemmuus voi herättää. Vanhemmuuden sävyt on tapa tukea vanhempien jaksamista konkreettisesti kokonaisvaltaisesta näkökulmasta. Vanhemmuuden ja vanhempana jaksamisen osa-alueita, tarpeita ja taitoja lähestytään värisävyjen, niiden symboliikan ja niistä avautuvien teemojen kautta. Vanhemmuuden sävyjen avulla vanhempi voi tunnistaa sekä omia vahvuuksiaan että tuen tarpeitaan omassa elämäntilanteessaan. Vanhemmuuden sävyt –kokonaisuuden voi toteuttaa esimerkiksi osana seurakunnan tai perhekeskuksen avointa perhetoimintaa tai suljettuna ryhmänä. Työskentelyitä voi käyttää myös yksitäin. Koulutus sisältää ennakkokyselyn ja kaksi (2) lähiopiskelupäivää. Kouluttajana toimii menetelmän kehittänyt teologi, taidepedagogi (TT, TaM) Johanna Mantere.
Kieli: suomi
Täysihoito: 130 €/1hh tai 110 €/2hh. Oikeus muutoksiin pidätetään.
Kustannusten lisätiedot: Hinnat eriteltynä: ohjelman sisältämät ateriat 43 €, majoitus (sis. aamu. ja iltapalan) 87 €/1hh tai 66 €/2hh.
Tiedustelut kustannuksista: koulutukset@step.fi
Tiedustelut sisältö: Marjukka Luoma, marjukka.luoma@step.fi, 050 525 0349