Godfulness-koulutus

Godfulness© on Raision seurakunnan rekisteröimä tavaramerkki. Godfulnessin arvoja ovat henkinen, hengellinen ja fyysinen turvallisuus sekä sitoutuminen kristilliseen hengellisyyteen sekä harjoitusten laadukkaaseen toteuttamiseen ja saavutettavuuteen.

Godfulness-konseptin on kehittänyt Hannele Siltala yhdessä moniammatillisen tiimin kanssa. Godfulness-konsepti sisältää monipuolisen valikoiman hengellisiä harjoituksia, joiden pohjana on Raamattuun pohjautuva kristillinen jumala- ja ihmiskäsitys. Godfulness-harjoitukset käsittävät tällä hetkellä noin 40 harjoituksen kokonaisuuden. Harjoitukset sisältävät mm. erilaisia keho- ja luontohengellisyysharjoituksia, mielikuvaharjoituksia sekä raamattuhiljentymisen menetelmiä tukemaan kokonaisvaltaista rauhoittumista Jumalan läsnäolossa.

Koulutustyyppi: Kirkon ajankohtaiskoulutus
Tehtäväalue: Spiritualiteetti
Kohderyhmä: Diakonit ja diakonissat, Kanttorit, Lastenohjaajat, Nuorisotyönohjaajat, Papit, Perheneuvojat, Varhaiskasvatuksen ohjaajat
Aika ja paikka: 16.1.2024, Linnasmäen opisto, entinen Turun kristillinen opisto
Ilmoittautuminen viimeistään: 2.1.2024
Osaamistavoitteet: ​Osallistuja osaa ohjata Godfulness-harjoituksia Godfulnessin arvojen mukaisesti.

Osallistuja ymmärtää harjoitusten monipuoliset soveltamismahdollisuudet eri-ikäisten keskuudessa seurakunnan eri työaloilla.

Osallistuja osaa luoda rauhallisen tilanteen ja olosuhteet, jotka mahdollistavat mukanaolijan rentoutumisen, hiljentymisen ja rauhoittumisen Jumalan läsnäolossa sekä ulko- että sisätiloissa.

Osallistuja osaa toteuttaa kohderyhmän tarpeet huomioivan Godfulness-päiväretriitin, Godfulness-hartauden sekä Godfulness-lepohetken.

Lisätietoja: ​Godfulness-harjoitukset löytyvät verkkosivulta ja sosiaalisesta mediasta video- ja äänitiedostoina. Godfulness-käsikirjoitukset laajentavat harjoitusten käyttömahdollisuuksia, sillä niiden avulla seurakunnan työntekijä tai vapaaehtoinen voi ohjata harjoitukset omalla äänellään tilanteessa kuin tilanteessa, kuten vaikka rippileirin metsäalttarilla tai hoivakodin hartaushetkessä. Koulutuksen käytyään jokainen osallistuja saa vuoden ajaksi käyttöoikeuden osaan Godfulness-käsikirjoituksista.
Viimeisen kahden vuoden aikana Raision seurakunta on kouluttanut ja antanut muutamille pilottiseurakunnille harjoitusten käsikirjoitusten käyttöoikeuden. Palaute kokeilusta on ollut kiittävää. Lisäksi useat seurakunnan työntekijät eri puolilta Suomea ovat kysyneet mahdollisuutta päästä mukaan Godfulnessin käyttäjiksi. Tämä Turun kristillisellä opistolla järjestettävä koulutus on ensimmäinen laatuaan ja se tarjoaa hienon mahdollisuuden päästä mukaan Godfulnessia seurakuntatyössä monipuolisesti hyödyntävään moniammatilliseen ja innostuneeseen Godfulness-verkostoon. Koulutuksen käyneille järjestetään syksyllä mahdollisuus osallistua Teamsissa vertaisjakamisen hengessä ideapajaan, jossa voi kertoa omia käyttäjäkokemuksia sekä kuulla muiden ideoita siitä, miten käsikirjoituksia ja harjoituksia voi hyödyntää luovasti ja monipuolisesti omassa työssään.Kouluttajina toimivat Godfulnessin kehittäjä, ympäristöasiantuntija, työnohjaaja Hannele Siltala sekä Godfulness-tiimin audiovisuaalisesta tuotannosta vastannut muusikko-käsikirjoittaja Jenni Kankaro, kirjailija Anna-Mari Kaskinen sekä psykologi, teologian opiskelija Titta Hassila.

Osallistumismaksu: 300
Täysihoito: Yöpyminen 40€/2hh/yö/hlö tai 55€/1hh/yö/hlö.
Kustannusten lisätiedot: Kurssimaksu sisältää vuoden lisenssin materiaaliin.
Tiedustelut kustannuksista: kurssipalvelut@tk-opisto.fi
Tiedustelut sisältö: Hannele Siltala, hannele.siltala@evl.fi