Kantele hiljaisuuden viljelyssä

​Koulutuksessa perehdytään viisikielisen kanteleen käyttöön säestyssoittimena retriiteissä ja hartaushetkissä sekä tutustutaan psalmirukouslauluun, jossa suomalainen runosävelmä yhdistyy psalmirukouksiin. Osallistuminen ei edellytä ennakkotaitoja.

Koulutustyyppi: Kirkon täydentävä koulutus
Tehtäväalue: Jumalanpalveluselämä ja julistus, Musiikki, Spiritualiteetti, Muu
Kohderyhmä: Diakonit ja diakonissat, Kanttorit, Lastenohjaajat, Lähetyksen ja kv. työn ohjaajat, Nuorisotyönohjaajat, Opiskelijat, Papit, Varhaiskasvatuksen ohjaajat
Aika ja paikka: Maanantai-iltaisin klo 17-20.30: 9.9., 16.9., 23.9., 30.9. ja 7.10.2024. Diakonissalaitoksen kirkko, Alppikatu 2, Helsinki.
Ilmoittautuminen viimeistään: 17.6.2024
Ilmoittautumisen lisätiedot: Koulutukseen voidaan ottaa 15 osallistujaa.
Osaamistavoitteet: ​​​Osallistuja osaa

• säestää kanteleella yksinkertaisia virsiä ja Taizé-lauluja
  • elävöittää psalmeja runosävelmillä esilaulajan ja seurakunnan vuorolauluna
  • tehdä kanteleella erilaisia äänimaisemia elävöittäen näin esim. satujen ja tarinoiden kerrontaa.

Lisätietoja:

​​Kanteleella säestäminen tukee ja syventää rukousta sekä vuorolaulua. Trokee-poljentoon perustuva rukouslaulu etenee esilaulajan ja seurakunnan kertauksen vuorotteluna. Koulutuksessa tehdään kanteleella myös erilaisia äänimaisemia, joiden avulla voi hyvin syventää hiljaisuutta ja elävöittää monenlaisia vuorovaikutustilanteita esimerkiksi retriiteissä, rukoushetkissä, hoivamusiikissa ja kasvatuksessa. Opittuja asioita harjoitellaan illan aikana pidetyissä rukoushetkissä, sekä koulutuskertojen väliaikoina omatoimisesti selkeiden ohjeiden pohjalta. Omatoimista harjoittelua on yhteensä noin 8 tuntia.

Koulutus soveltuu kaikille asiasta kiinnostuneille. Kurssista voi olla hyötyä erityisesti retriitinohjaajille, kanttoreille ja varhaiskasvattajille, sekä muillekin seurakunnan työntekijöille.

Kouluttaja Maisa Kumpulainen on kokenut retriitinohjaaja ja varhaiskasvattaja. Hän on käyttänyt ja kehittänyt tätä soittomenetelmää monipuolisesti jo pitkään.

Täysihoito:
Muut kustannukset: Mahdollinen kanteleen ja nuottitelineen vuokra tai soittimen omaksi hankkiminen.
Kustannusten lisätiedot: Hiljaisuuden Ystävät ry:n jäsenet ja jäsenyhteisöjen työntekijät saavat 10% alennuksen osallistumismaksusta. Opetusmateriaalit eli nuottikirjat sisältyvät hintaan.
Tiedustelut kustannuksista: toimisto@hiljaisuudenystavat.fi tai Susanna Erätuli 0500 500 520
Tiedustelut sisältö: Maisa Kumpulainen, maisakum@gmail.com
Linkki kotisivulle: http://www.hiljaisuudenystavat.fi