Kehollisuus ja liikunta seurakunnassa

Liikunta ja keholliset harjoitukset luovat uusia mahdollisuuksia kohdata toisia ihmisiä sekä Jumala. Tule mukaan tutustumaan kristillisen liikunnan maailmaan!

Koulutustyyppi: Kirkon täydentävä koulutus, Verkkototeutus
Tehtäväalue: Spiritualiteetti
Kohderyhmä: Diakonit ja diakonissat, Kanttorit, Lastenohjaajat, Lähetyksen ja kv. työn ohjaajat, Nuorisotyönohjaajat, Opiskelijat, Papit, Varhaiskasvatuksen ohjaajat
Aika ja paikka: To 4.4.2024 ja to 2.5.2024, verkkokoulutus
Ilmoittautuminen viimeistään: 21.3.2024
Ilmoittautumisen lisätiedot: Koulutuksen toteutuminen edellyttää vähintään 6 osallistujaa. Ilmoittautuminen viimeistään kaksi viikkoa ennen koulutuksen alkua. Kysy myös peruutuspaikkoja.
Osaamistavoitteet: ​Osallistuja

• osaa vertaisohjata liikuntaa niin, että se on psyykkisesti, fyysisesti ja hengellisesti turvallista
  • osaa käytännön harjoitusten kautta erilaisia tapoja johtaa ryhmäliikuntaa
  • tunnistaa kohderyhmänsä tarpeet ja osaa suunnitella, markkinoida ja ohjata liikuntatoimintaa seurakunnassa kohderyhmänsä mukaisesti
  • ymmärtää tiedollisesti ja asenteellisesti, miten gospel-liikunta tukee seurakuntalaisen uskoa ja kristityn identiteettiä.

Lisätietoja: ​Koulutus koostuu kahdesta etäopiskelujaksosta (vastaa 8 h + 8 h oppimiskokonaisuutta), etukäteistehtävistä (4 h) sekä etäopiskelujaksojen välillä toteuttavasta harjoitustehtävästä omassa seurakunnassa (8h). Työskentelymenetelminä käytetään luentoja, aktivoivaa ryhmätyöskentelyä, lajikokeiluja sekä yksilötyöskentelyä.

Ennakkotehtävät:
a) vapaamuotoinen kirjoitustehtävä "Minun suhteeni liikuntaan ja kehollisuuteen" sähköpostitse
b) pohjalle lukutehtävä: joko Liikuttava rukous. Kirjapaja, 2014, Liikuttava seurakunta, Kirjapaja, 2014 tai Löydä liikunnan ilo – liiku omalla tyylilläsi, Valkeakari S. ja Korkala P., Gummerus 2021.Etäopetusjaksojen keskeiset sisällöt ovat:

• raamattu ja kehollisuus
  • miten integroida keholliset menetelmät ja kirkkovuoden teemat omaan työhön
  • hengellinen, psyykkinen ja fyysinen turvallisuus
  • liikuntahetken suunnittelu kohderyhmälähtöisesti
  • ideoita erilaisten liikuntahetkien toteuttamiseen
  • virtuaalinen fasilitointi
  • keholliset harjoitteet kokonaisvaltaisesti hoitavana menetelmänä
  • lajikokeilut ja niiden soveltamisen arviointi
  • liikunnallisuuden lisäämisen hyöty mielenterveydelle

Koulutuksen aikana tuetusti harjoitustehtävä omassa seurakunnassa: Liikuntatapahtuman suunnittelu, markkinointi, toteutus, palautteen keruu ja arviointi osana omaa työtä valitulle kohderyhmälle sen tarpeet huomioiden.

Osallistumismaksu: 250
Täysihoito:
Tiedustelut kustannuksista: Gospel-liikuntatyön koordinaattori: gospelliikunta@tnnky.fi, 044 784 7088
Tiedustelut sisältö: Tampereen NNKY:n Asta Lehtimäki asta.lehtimaki(at)tnnky.fi tekstiviesti: 040 577 1846
Linkki kotisivulle: https://tnnky.fi/
Aineistoa: https://tnnky.fi/hyvinvointia/gospel-lattarit/tanssipaivat-ja-leirit/
Toteuttaja: Tampereen NNKY