Kehollisuus ja liikunta seurakunnassa

Hengellisen ja henkisen liikunnan kysyntä on kasvussa. Liikunta ja keholliset harjoitukset luovat uusia mahdollisuuksia kohdata toisia ihmisiä sekä Jumala. Koulutuksessa etsimme tapaa lisätä luontevasti kehollisuutta ja liikuntaa omaan työhön. Aiempaa kokemusta liikunnan ohjaamisesta ei edellytetä.

Koulutustyyppi: Kirkon täydentävä koulutus, Verkkototeutus
Tehtäväalue: Usko ja spiritualiteetti
Kohderyhmä: Diakonit ja diakonissat, Kanttorit, Lastenohjaajat, Lähetyksen ja kv. työn ohjaajat, Nuorisotyönohjaajat, Papit, Varhaiskasvatuksen ohjaajat
Aika ja paikka: to 13.2.2025 ja to 24.4.2025, verkkokoulutus
Ilmoittautuminen viimeistään: 3.2.2025
Ilmoittautumisen lisätiedot: Koulutuksen toteutuminen edellyttää vähintään 6 osallistujaa. Ilmoittautuminen on sitova. Koulutuksen voi perua maksutta 10 päivää ennen koulutusta, sen jälkeen tulleista peruutuksista veloitamme 50% maksusta.
Osaamistavoitteet: ​​Osallistuja

• osaa vertaisohjata liikuntaa niin, että se on psyykkisesti, fyysisesti ja hengellisesti turvallista
  • ymmärtää erilaisten käytännön harjoitusten kautta, miten ohjata ryhmäliikuntaa omien vahvuuksien mukaan
  • hahmottaa eri kohderyhmien tarpeita ja osaa suunnitella omalle kohderyhmälleen liikuntatoimintaa
  • hahmottaa tarpeen suunnitella, markkinoida ja analysoida omaa liikuntatoimintaa
  • osaa luoda kehollisuutta ja liikunnallisuutta lisääviä toimintamalleja
  • osaa välitehtävän ja vertaistuen kautta arvioida, miten edelleen kehittyä ohjaamaan liikuntatuokioita sekä suunnitella, arvioida ja ylläpitää toiminnan jatkuvuutta
  • ymmärtää tiedollisesti ja asenteellisesti, miten liikunta tukee seurakuntalaisen uskoa ja kristityn identiteettiä.

Lisätietoja: ​Koulutus koostuu kahdesta etäopiskelujaksosta (vastaa 8 h + 8 h oppimiskokonaisuutta), etukäteistehtävistä (4 h) sekä etäopiskelujaksojen välillä toteuttavasta harjoitustehtävästä (liikuntatuokion ohjaaminen omassa seurakunnassa, 8h sis. suunnittelun, toteutuksen ja raportoinnin).
Työskentelymenetelminä käytetään luentoja, aktivoivaa ryhmätyöskentelyä, lajikokeiluja sekä yksilötyöskentelyä.
Ennakkotehtävät:
a) vapaamuotoinen kirjoitustehtävä "Minun suhteeni liikuntaan ja kehollisuuteen" sähköpostitse
b) pohjalle lukutehtävä: joko Liikuttava rukous. Kirjapaja, 2014, Liikuttava seurakunta, Kirjapaja, 2014, Löydä liikunnan ilo – liiku omalla tyylilläsi, Valkeakari S. ja Korkala P., Gummerus 2021 tai Keholliseksi luotu, Asta Lehtimäki ja Hanna-Kaisa Hartala, Treen NNKY/Päivä Oy, 2024.​

Etäopetusjaksojen keskeiset sisällöt ovat:

• Raamattu ja kehollisuus
  • miten integroida liikunta omaan työhön
  • kuinka huomioida fyysinen, psyykkinen ja hengellinen turvallisuus
  • liikuntahetken suunnittelu kohderyhmälähtöisesti
  • ideoita erilaisten liikuntahetkien toteuttamiseen
  • virtuaalinen ja monimediainen liikuntatuokion fasilitointi
  • keholliset harjoitteet kokonaisvaltaisesti hoitavana menetelmänä
  • lajikokeilut ja niiden soveltamisen arviointi
  • liikunnallisuuden lisäämisen hyöty mielenterveydelle

Koulutuksen aikana tuetusti harjoitustehtävä omassa seurakunnassa: Liikuntatapahtuman suunnittelu, markkinointi, toteutus, palautteen keruu ja arviointi osana omaa työtä valitulle kohderyhmälle sen tarpeet huomioiden.Koulutus toteutetaan etänä. Koulutuksen järjestää tanssi-liiketerapeutti, TRE-ohjaaja ja Gospel-lattarit™ -pääkouluttaja Asta Lehtimäki (Tampereen NNKY ry) sekä pastori, kouluttaja ja Gospel-lattarit™ -pääkouluttaja Virpi Nyman (KRS).

Osallistumismaksu: 260
Täysihoito:
Tiedustelut kustannuksista: Gospel-liikuntatyön koordinaattori: gospelliikunta@tnnky.fi, 044 784 7088
Tiedustelut sisältö: Asta Lehtimäki asta.lehtimaki@tnnky.fi tekstiviesti: 040 577 1846
Linkki kotisivulle: https://tnnky.fi/
Aineistoa: https://tnnky.fi/hyvinvointia/gospel-lattarit/tanssipaivat-ja-leirit/
Toteuttaja: Tampereen NNKY
Arkistointitunnus: KK20240422123759KO001671