Kirkkopolku-taidekasvatusmenetelmä

​​Kirkkopolku on taide- ja katsomuskasvatusmalli, jonka tarkoituksena on rikastuttaa koulujen/päiväkotien ja seurakunnan välistä yhteistyötä. Tämän koulutuksen avulla rakennat ainutlaatuisen, elämyksellisen lasten taidenäyttelyn kotikirkkoosi.

Koulutustyyppi: Kirkon ajankohtaiskoulutus
Tehtäväalue: Kasvatus
Kohderyhmä: Lastenohjaajat, Nuorisotyönohjaajat, Varhaiskasvatuksen ohjaajat
Aika ja paikka: Lähiopetus 29.-30.1.2024, Linnasmäen opisto, entinen Turun kristillinen opisto, etäopetuspäivät 11.3.2024, 5.8.2024 ja 18.11.2024
Ilmoittautuminen viimeistään: 8.1.2024
Osaamistavoitteet:

Osallistuja ymmärtää kokemuksellisen taideoppimisen mallin mahdollisuudet lapsen itsetuntemuksen vahvistamisessa. Osallistuja hahmottaa kirkkotaiteen ja arkkitehtuurin kulttuurihistoriallisen merkityksen ja yhteyden nykypäivään. Osallistuja osaa soveltaa Kirkkopolku-menetelmää omassa työssään. Osallistuja osaa ohjata lapsiryhmää kirkkotaiteen saloihin.

Lisätietoja: ​​Koulutus koostuu kaksipäiväisestä lähiopetusjaksosta, kolmesta etätapaamisesta sekä omassa työssä tehtävästä taidekasvatustyöskentelystä. Aloitusjaksossa tutustutaan kokemukselliseen taideoppimisen malliin sekä Kirkkopolku-menetelmään teoriassa. Aloitusjaksoon kuuluu FT Liisa Väisäsen luento symboliikasta sekä Kirkkopolku-taidetyöskentely jossakin Turun kirkoista.Ensimmäinen etätehtävä on perehtyä oman kohdekirkon taiteeseen ja arkkitehtuuriin.Ensimmäisellä etätapaamiskerralla käydään läpi osallistujien kohdekirkot ja niiden taide sekä ideoidaan mahdollisuuksia toteuttaa Kirkkopolku. Osallistujat saavat myös vinkit yhteistyökoulun ja -päiväkodin kontaktoimiseen. Toinen etätehtävä on oman Kirkkopolun toteuttaminen. Toisella etätapaamisella saat tukea omaan työskentelyysi ja kuulet toisten kurssilaisten kirkkopoluista. Viimeisessä etätapaamisessa esitellään toteutetut ja työn alla olevat kirkkopolut ja päätetään koulutus. Kouluttajana toimii Kirkkopolku-menetelmän kehittäjä, opettaja Anna Kaisa Siltanen.
Osallistumismaksu: 390€, sis. opetuksen ja lähijakson ruuat
Täysihoito: 40€/2hh/yö/hlö tai 55€/1hh/yö/hlö.
Tiedustelut kustannuksista: kurssipalvelut@tk-opisto.fi
Tiedustelut sisältö: Anna Kaisa Siltanen, annakaisa.siltanen@tk-opisto.fi, 040 6240 814
Toteuttaja: Turun kristillinen opisto