Odotuksen sävyt -ohjaajakoulutus

Ohjaajakoulutuksessa opitaan menetelmä vanhemmuuden tukemiseen jo ennen vauvan syntymää. Odotuksen sävyt -vertaistukiryhmissä odottajat käsittelevät elämänmuutokseen liittyviä tunteita ja ajatuksia turvallisessa ilmapiirissä luovuutta herättelevien harjoitusten ja keskustelun kautta.

Koulutustyyppi: Kirkon täydentävä koulutus, Vapaan sivistystyön koulutustarjonta
Tehtäväalue: Kasvatus, Perhe ja parisuhde
Kohderyhmä: Lastenohjaajat, Varhaiskasvatuksen ohjaajat, Papit, Perheneuvojat
Aika ja paikka: I jakso 20.–21.1.2025 STEP-koulutus, Järvenpää, II jakso 9.10.2025, klo 9.30–15, verkko
Ilmoittautuminen viimeistään: 16.12.2024
Osaamistavoitteet: Osallistuja

• tuntee Odotuksen sävyt -menetelmän periaatteet ja toimintatavat.
  • tuntee odottajien toiminnan mahdollisuuksia seurakunnassa.
  • osaa ohjata odottaville vanhemmille tarkoitettuja vertaistukiryhmiä omassa seurakunnassaan.
Lisätietoja: Odotuksen sävyt on menetelmä raskaana olevien kokonaisvaltaiseen tukemiseen elämänmuutoksen lähestyessä. 6–7 tapaamista sisältävässä ryhmässä käsitellään odotukseen, synnytykseen ja vanhemmaksi tulemiseen liittyviä tunteita ja ajatuksia luottamuksellisen keskustelun, luovien harjoitusten, mielikuvamatkojen ja tietoisen läsnäolon kautta. Menetelmän sisältöjä on mahdollista soveltaa perhetoiminnassa myös muuten. Koulutuksessa tutustutaan Odotuksen sävyt -menetelmään ja vertaisryhmän ohjaamiseen ajankohtaisen tiedon, keskustelun ja toiminnallisten harjoitusten kautta. Koulutuksessa on kaksi osaa, yksi lähijakso ja verkossa toteutettava jälkitapaaminen. Ensimmäisessä jaksossa käydään läpi ryhmän sisällöt ja menetelmät, ja jälkitapaamisessa on mahdollisuus jakaa kokemuksia mahdollisesti jo pidetyistä ryhmistä. Odotuksen sävyt -vertaistukiryhmä on suunnattu etenkin ensimmäistä lasta odottaville vanhemmille, mutta mukaan voi tulla myös toisen tai useamman lapsen vanhempana. Kouluttajana toimii menetelmän kehittänyt teologi, taidepedagogi (TT, TaM) Johanna Mantere. Materiaalina käytetään Odotuksen sävyt -ryhmänohjaajan opasta, jonka osallistujat saavat koulutuksen aikana, sekä Odotuksen sävyt -kirjaa (Kirjapaja 2024).
Koulutus sisältää 2 lähiopiskelupäivää, 1 verkko-opiskelupäivän, menetelmän harjoittelua omassa työssä ja kirjallista materiaalia.

Täysihoito: 130 €/1hh tai 110 €/2hh. Oikeus muutoksiin pidätetään.
Kustannusten lisätiedot: Hinnat eriteltynä: ohjelman sisältämät ateriat 43 €, majoitus (sis. aamu. ja iltapalan) 87 €/1hh tai 66 €/2hh.
Tiedustelut kustannuksista: koulutukset@step.fi
Tiedustelut sisältö: Marjukka Luoma, marjukka.luoma@step.fi, 050 525 0349