Odotuksen sävyt -ohjaajakoulutus

Ohjaajakoulutuksessa opit uuden menetelmän tukea perheitä jo ennen vauvan syntymää. Odotuksen sävyt -vertaistukiryhmissä odottajat käsittelevät elämänmuutokseen liittyviä tunteita ja ajatuksia luovien harjoitusten ja keskustelun kautta.

Koulutustyyppi: Kirkon täydentävä koulutus
Tehtäväalue: Perhe ja parisuhde
Kohderyhmä: Lastenohjaajat, Papit, Perheneuvojat, Varhaiskasvatuksen ohjaajat
Aika ja paikka: I jakso 1.-2.2.2024, Helsinki II jakso 18.11.2024, verkko
Ilmoittautuminen viimeistään: 2.1.2024
Osaamistavoitteet: ​Osallistuja

• tuntee Odotuksen sävyt -menetelmän

• osaa ohjata odottaville vanhemmille tarkoitettuja vertaistukiryhmiä omassa seurakunnassaan.

Lisätietoja: ​​Koulutuksessa valmistaudutaan ohjaamaan lasta odottaville perheille tarkoitettuja Odotuksen sävyt -ryhmiä. Odotuksen sävyt on teologi (TT), taidepedagogi Johanna Vilja-Mantereen kehittämä odottajille suunnattu vertaistukiryhmä, joka sisältää 6-7 tapaamista. Ryhmä on suunniteltu erityisesti ensimmäistä lastaan odottaville. Vertaistukiryhmän tavoitteena on tukea sekä odottajan että syntyvän vauvan – ja sitä kautta koko perheen – hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Ryhmä perustuu kristilliseen ihmiskäsitykseen, mutta ryhmässä kunnioitetaan osallistujien omaa hengellisyyttä / henkisyyttä. Tapaamiset ovat noin kahden tunnin mittaisia, ja niissä käytetään luovia menetelmiä ja mielikuvaharjoituksia. Vertaistukiryhmä on lähtökohtaisesti lähiryhmä, mutta se on tarvittaessa muokattavissa etänä toteutettavaksi. Ohjaajakoulutuksen lähipäivinä tutustutaan toiminnallisesti Odotuksen sävyt -materiaaliin ja vertaistukiryhmän työskentelyihin. Lisäksi työstetään odotus- ja vauva-aikaan liittyviä käsityksiä ja kysymyksiä. Menetelmän kehittänyt Johanna Vilja-Mantere toimii itse kouluttajana tässä koulutuksessa. Koulutuksen lopuksi pidettävä etätapaaminen tarjoaa mahdollisuuden jakaa kokemuksia ryhmien ohjaamisesta. Koulutus sisältää kaksi lähipäivää ja yhden etäpäivän.
Kustannusten lisätiedot: Osallistujat vastaavat itse ruokailuista sekä mahdollisesti tarvitsemansa majoituksen varaamisesta ja kustannuksista.
Tiedustelut kustannuksista: koulutukset@step.fi
Tiedustelut sisältö: Aino-Elina Kilpeläinen, aino-elina.kilpelainen@step.fi , 044 357 9916
Linkki kotisivulle: https://step.fi/
Toteuttaja: STEP-koulutus