Perhelähtöinen seurakunta

KEK/V Kasvatuksen erityiskoulutus, valinnainen moduuli EK/M Muu erityiskoulutuksen valinnainen moduuli
​​Mitkä ovat seuraavat askeleet, jotta seurakunta voisi olla entistä perhelähtöisempi? Kenen näkökulmasta perhetoimintaa tulee kehittää muutosten keskellä? Koulutuksessa tutkitaan ja kehitetään tapoja rakentaa seurakuntaa, jossa perheet ovat keskiössä.

Koulutustyyppi: Kirkon erityiskoulutus
Tehtäväalue: Kasvatus, Perhe ja parisuhde
Kohderyhmä: Diakonit ja diakonissat, Lastenohjaajat, Nuorisotyönohjaajat, Papit, Varhaiskasvatuksen ohjaajat
Aika ja paikka: I jakso 2.-4.9.2024, II jakso 14.-15.11.2024 STEP-koulutus, Järvenpää
Ilmoittautuminen viimeistään: 2.8.2024
Osaamistavoitteet: ​Osallistuja osaa

• vahvistaa lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta seurakunnassa
  • soveltaa perhelähtöistä työotetta omassa työssään
  • kehittää perhetoiminnan kokonaisuutta.
Lisätietoja: ​Koulutuksen sisältöjä ovat mm.

• perhelähtöisyys seurakunnan itseymmärryksessä
  • seurakunnan perhelähtöisyyden arvioiminen
  • lasten, nuorten ja perheiden mahdollisuudet toimia ja olla osallinen seurakunnassa
  • perheitä kuormittavat ja suojaavat tekijät
  • seurakunnan mahdollisuudet tukea perheitä muuttuvissa ja haastavissa elämäntilanteissa
  • seurakunnan yhteistyöverkostot ja niissä toimiminen
  • seurakunnan perhetoiminnan kokonaisuuden kehittäminen
  • Milleniaalien polut, Polku-toimintamalli ja muut ajankohtaiset hankkeet
  • Ovet auki –strategia

Koulutukseen sisältyy orientoiva tehtävä, 5 lähiopiskelupäivää, kirjallisuutta ja lähijaksojen välillä toteutettava, omasta työstä nouseva perhetoiminnan kehittämistehtävä (esim. uuden toimintamallin kokeileminen, perheiden osallisuutta vahvistavan toimintakulttuurin kehittäminen tai rakenteellinen / sisällöllinen uudistus.
Moduuli on yksi kasvatuksen erityiskoulutuksen (KEK) valinnaisia moduuleja. Moduulin voi liittää myös muuhun erityiskoulutukseen valinnaiseksi moduuliksi sopimalla siitä ko. erityiskoulutuksen vastuukouluttajan kanssa. (E/M).

Siihen voi osallistua myös yksittäisenä koulutuksena, vaikka ei suorittaisi erityiskoulutusta kokonaisuutena. Lisätietoja moduulien valinnasta ja kirkon erityiskoulutuksista evl.fi/erityiskoulutukset.

Täysihoito: 358 €/1hh tai 293 € / 2hh. Oikeus muutoksiin pidätetään.
Tiedustelut kustannuksista: koulutukset@step.fi
Tiedustelut sisältö: Kaisa Aitlahti, Kaisa.aitlahti@step.fi, 0407033356