PT 10 Työyhteisö ja hallinto, Kuopio ja Mikkeli

​Uudistunut pastoraalitutkinnon toteutussuunnitelma otettiin käyttöön 1.1.2023. Opintokokonaisuuksien osaamistavoitteet ja sisällöt on päivitetty. Opintokokonaisuksilla on yksi toteutusmuoto. Lähtökohtana on, että kaikki suorittavat opintokokonaisuuden sen mukaisena.

Koulutustyyppi: Pastoraalitutkinto
Tehtäväalue: Hallinto ja talous, Työelämätaidot
Kohderyhmä: Papit
Aika ja paikka: 1. jakso 29.1.-31.1.2024, 2. jakso 7.-8.5.2024, Puurtilan seurakuntakoti, Murhilahdentie 94, 78310 Varkaus
Ilmoittautuminen viimeistään: 31.10.2023
Osaamistavoitteet:
Osallistuja

• ymmärtää organisaation ja työyhteisön toiminnan yleisiä lainalaisuuksia
  • kehittää omia taitojaan työyhteisön jäsenenä
  • tuntee seurakuntansa suunnittelujärjestelmän
  • osaa laatia oman vastuualueensa toimintasuunnitelman ja talousarvion
  • osaa soveltaa työssään hyvän hallinnon periaatteita, kirkollista ja muuta tarpeellista lainsäädäntöä ja sopimuksia
  • ymmärtää kokoustekniikan yleiset lainalaisuudet sekä hallinnollisten ja toiminnallisten kokouksien eron
  • ymmärtää työsuojelun ja yhteistoiminnan merkityksen työhyvinvoinnille .

Lisätietoja: ​Sisältö:

• toimivan työyhteisön peruspilarit
  • kokoustaidot
  • työnantajan ja työntekijän oikeudet ja velvollisuudet, johtaja työyhteisön esihenkilönä ja työnantajan edustajana, työntekijä työyhteisön jäsenenä
  • toiminta- ja taloussuunnittelu strategian toteuttajana
  • tutustuminen kirkkoneuvoston/seurakuntaneuvoston tai valtuuston kokoukseen
  • soveltuvin osin kirkkolainsäädäntö, hallintomenettelyyn liittyvä säädöstö, KirVESTES, työsuojeluun ja yhteistyöhön liittyvät säädökset.

Mikäli HOPS:ssa on ehdotettu osaamisperusteista yksilöllistämistä (vain erityisissä poikkeustapauksissa), yksityiskohdista sovitaan vastaavan kouluttajan kanssa.

Osallistumismaksu: 100,00 € (50 €/jakso)
Täysihoito: 1. jakso n. 180,00 €, 2. jakso n. 110,00 €
Kustannusten lisätiedot: Osallistumisen voi perua kuluitta kaksi viikkoa ennen tapahtumaa. Mikäli peruutusta ei tehdä, tuomiokapituli veloittaa osallistumismaksun ja mahdolliset muut kulut. Lääkärintodistuksella todennetuissa sairaustapauksissa kuluja ei peritä.
Tiedustelut kustannuksista: Marjaana Hartikainen, marjaana.hartikainen@evl.fi, 044 7050 606
Tiedustelut sisältö: Sakari Häkkinen, sakari.hakkinen@evl.fi, 044 7050 607, Antti Kokkonen, antti.kokkonen@evl.fi, 040 6881 455
Linkki kotisivulle: https://www.kuopionhiippakunta.fi/
Toteuttaja: Kuopion hiippakunta