PT10 Työyhteisö ja hallinto

Koulutus on tarkoitettu pastoraalitutkinnon henkilökohtaisen opintosuunnitelman laatineille papeille. Koulutukseen liittyy tehtäviä ennen lähiopetusjaksoja.

Pastoraalitutkinto on papin työuran alkuvaiheeseen sijoittuva tutkinto, joka syventää ja laajentaa osaamista papin työssä. Se sijoittuu Suomen tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehyksessä (FiNQF) tasolle 6.

Koulutustyyppi: Kirkon täydentävä koulutus, Pastoraalitutkinto
Tehtäväalue: Työelämätaidot, Hallinto ja talous
Kohderyhmä: Papit
Aika ja paikka: I jakso 9.-11.9.2025, II jakso 11.-12.11.2025. Oulun tuomiokapituli, Koulutussali, Hallituskatu 3.
Ilmoittautuminen viimeistään: 31.10.2025
Ilmoittautumisen lisätiedot: Ilmoittautuminen hiippakunnan kalenterin kautta, missä viimeisin ajankohtainen tieto koulutuksesta.
Osaamistavoitteet: ​​Osallistuja

• ymmärtää organisaation ja työyhteisön toiminnan yleisiä lainalaisuuksia
  • kehittää omia taitojaan työyhteisön jäsenenä
  • tuntee seurakuntansa suunnittelujärjestelmän
  • osaa laatia oman vastuualueensa toimintasuunnitelman ja talousarvion
  • osaa soveltaa työssään hyvän hallinnon periaatteita, kirkollista ja muuta tarpeellista lainsäädäntöä ja sopimuksia
  • ymmärtää kokoustekniikan yleiset lainalaisuudet sekä hallinnollisten ja toiminnallisten kokouksien eron
  • ymmärtää työsuojelun ja yhteistoiminnan merkityksen työhyvinvoinnille
Lisätietoja: Sisältö

• toimivan työyhteisön peruspilarit
  • kokoustaidot
  • työnantajan ja työntekijän oikeudet ja velvollisuudet; johtaja työyhteisön esihenkilönä ja työnantajan edustajana, työntekijä työyhteisön jäsenenä
  • toiminta- ja taloussuunnittelu strategian toteuttajana
  • tutustuminen kirkkoneuvoston/seurakuntaneuvoston tai valtuuston kokoukseen
  • soveltuvin osin kirkkolainsäädäntö, hallintomenettelyyn liittyvä säädöstö, KirVESTES sekä työsuojeluun ja yhteistyöhön liittyvät säädökset
Osallistumismaksu: Ruokailumaksu 25 €/lähijaksopäivä, yhteensä 125 €
Täysihoito: ei ole
Muut kustannukset: osallistuja huolehtii itse majoituksen ja vastaa mahdollisista matkakuluista.
Tiedustelut kustannuksista: mirva.kuikka@evl.fi
Tiedustelut sisältö: Juha Rauhala, juha.rauhala@evl.fi; Mirva Kuikka, mirva.kuikka@evl.fi; Mari Aalto, mari.aalto@evl.fi
Toteuttaja: Oulun hiippakunta
Arkistointitunnus: KK20240424101842KO001688