PT3 Sana ja elämä

​Uudistunut pastoraalitutkinnon toteutussuunnitelma on otettu käyttöön vuodesta 2023 alkaen. Opintokokonaisuuksilla on yksi toteutusmuoto. Lähtökohtana on, että kaikki suorittavat opintokokonaisuuden sen mukaisena. Aiemmista vaihtoehtoisista toteutusmuodoista (A ja B) on luovuttu.

Koulutustyyppi: Pastoraalitutkinto, Kirkon täydentävä koulutus
Tehtäväalue: Raamatun tulkinta ja käyttö
Kohderyhmä: Papit
Aika ja paikka: 31.1.-2.2. ja 9.-11.9. TAI 26.-28.2. ja 18.-20.9. TAI 5.-7.3. ja 23.-25.9.2024 Kirkon koulutuskeskus, Järvenpää
Ilmoittautuminen viimeistään: 31.10.2023
Ilmoittautumisen lisätiedot: Ilmoittautumisaika on päättynyt. Voit ilmoittautua jonoon koulutuskeskus@evl.fi
Osaamistavoitteet: Osallistuja

• osaa kehittää raamatuntuntemustaan sekä Raamatun käyttöön liittyvää osaamistaan
  • osaa rakentaa saarnan ja muun puheen kiinnittäen huomiota sisältöön, rakenteeseen ja ilmaisuun
  • osaa käyttää tieteellistä raamatuntutkimusta monipuolisesti eri tilanteissa
  • ymmärtää Raamatun alkukielten merkityksen suhteessa raamatunkäännöksiin
  • osaa kehittää itsenäisesti omaa Raamatun alkukielten taitoaan
  • osaa arvioida erilaisia Raamatun tulkinnan perinteitä ja ymmärtää kontekstuaalisuuden merkityksen Raamatun tulkinnassa ja käytössä
  • osaa kehittää itseään Raamatun tulkitsijana

Lisätietoja: Sisältö:

• Raamatun teologiset päälinjat, keskeinen sisältö ja ajanhistoria
  • raamatuntutkimuksen keskeiset kysymyksenasettelut ja lähestymistavat
  • raamatuntutkimuksen, raamattuteologian, kirkon uskon ja julistuksen sekä kirkon toimintaympäristön keskinäiset suhteet
  • Sanan ja elämän kontekstit ja kontekstuaalisuuden merkitys Raamatun tulkinnassa ja käytössä
  • oma raamattunäkemys ja Raamatun käyttö osana papin työtä
  • saarnan valmistaminen ja toteutus​

​Osallistuja laatii orientoivat etukäteistehtävät, osallistuu kahteen kolmepäiväiseen intensiivijaksoon ja suorittaa kokonaisuuteen kuuluvat kirjalliset tehtävät: tekstianalyysejä, kirjallisuusesseitä sekä Raamatun läpi lukeminen isoina kokonaisuuksina päiväkirjaa pitäen (koko UT ja erikseen sovittavat kokonaisuudet VT:n kirjoista).

Huom: Intensiivijaksot kuuluvat yhteen pareittain, niin että ryhmän kokoonpano säilyy samana kummallakin intensiivijaksolla. Siksi ilmoittauduttaessa tulee valita yksi intensiivijaksopari I, II tai III.

Mikäli tutkinnon suorittajan HOPS:iin on ennen 31.5.2022 kirjattu PT3 opintokokonaisuuden suoritustavaksi aiemman käytännön mukainen B-vaihtoehto, se otetaan huomioon.

Mikäli HOPS:ssa on ehdotettu osaamisperusteista yksilöllistämistä (vain erityisissä poikkeustapauksissa), yksityiskohdista sovitaan vastaavan kouluttajan kanssa.

Koulutuksen suorittaminen ja todistuksen saaminen edellyttää osallistumista kaikkeen työskentelyyn.

Osallistumismaksu: 102 €/koko koulutus
Täysihoito: 261 €/jakso