Sydänrukouksen ohjaajakoulutus

​Sydänrukous on sisterssiläismunkki Thomas Keatingin kollegoineen kehittämä hiljaisen rukouksen muoto. Sydänrukouksesta puhutaan myös keskittävänä tai ydinrukouksena (centering prayer). Sydänrukous on kontemplaatioon johtava tie, jolla ihmisen koko olemus avautuu Jumalalle, perimmäiselle Mysteerille. Sydänrukouksen harjoittamisen myötä avautuvat syvemmät tietoisuuden kerrokset ja vähitellen mieli puhdistuu ja tyyntyy.

Sydänrukouksen ohjaajakoulutus luo seurakuntaelämään kirkon pitkästä rukouksen perinteestä ammentavaa viisautta harjoittaa itse ja ohjata kiinnostuneita kontemplaation tielle.

Koulutustyyppi: Kirkon täydentävä koulutus
Tehtäväalue: Spiritualiteetti
Kohderyhmä: Diakonit ja diakonissat, Kanttorit, Lähetyksen ja kv. työn ohjaajat, Nuorisotyönohjaajat, Opiskelijat, Papit, Perheneuvojat, Varhaiskasvatuksen ohjaajat, Muut
Aika ja paikka: Ennakkotapaaminen 27.11.2023 klo 10-17 ja lähijakso 9.-12.9.2024, Helsinki. Intensiiviretriitti 26.-30.3.2025, Hamina. Tämän lisäksi luostariviikko, oman aikataulun mukaan.
Ilmoittautuminen viimeistään: 31.10.2023
Osaamistavoitteet: ​​Osallistuja

• tuntee sydänrukouksen oleellisen sisällön, käytännöt ja periaatteet,
  • osaa ohjata sydänrukouksen oleellisen sisällön, käytännön ja periaatteet.

Lisätietoja: ​Osallistumisen edellytykset

• Kokemus retriittitoiminnasta ohjaajana tai säännöllisenä kävijänä ja/tai kokemus säännöllisestä meditaatiosta tai hiljaisesta rukouksesta. Erityisesti toivomme kokemusta sydänrukouksen (centering prayer) säännöllisestä harjoittamisesta.
  • Kiinnostus oppia sydänrukouksen menetelmä. Mahdollisuus osallistua koulutuspäiviin ja sitoutuminen sydänrukouksen aktiiviseen harjoittamiseen omassa elämässä.

Koulutuksen rakenne

• ​​Ennakkokoontuminen 27.11.2023 klo 10-17, Helsinki, Paavalin kirkko, alasali.
  • Koulutuksen aikana luetaan kolme Thomas Keatingin kirjaa, joista kaksi on käännetty suomeksi: 1) Open Mind Open Heart (Avoin mieli, avoin sydän), 2) Invitation to Love (Sisäinen eheytyminen) ja 3) Intimacy with God. (2,5 op)
  • Itsenäinen sydänrukouksen harjoittaminen, 2×20 min päivittäin koulutusjakson ajan. (8 op)
  • Nettikokoontumiset koko koulutuksen ajan pienryhmissä viikottain, kesto noin tunti. (2 op)
  • Keväällä/kesällä 2024 osallistuminen Via Silentii luostariyhteisön toimintaan viikon ajan hiljaisena rukoilijana/hetkipalvelijana/rukouskumppanina sellaisella viikolla, kun hiljaisen rukouksen muotona on sydänrukous. (Osallistuja maksaa erikseen tämän osion osallistumisen ja matkat.) (2 op)
  • Lähijakso 9.-12.9.2024, Helsinki, Paavalin kirkko. (1,5 op)
  • Oman kuuden tunnin pituisen sydänrukouksen opetuksen toteuttaminen syksyllä 2024/keväällä 2025. (2 op)
  • Intensiiviretriitti 26.-30.3.2025 Hamina, Poitsilan kartano. (2 op)
  • Opettajina toimivat Sirkku Aitolehti ja Lauri Maarala. Lisäksi mukana on neljä pitkäaikaista sydänrukouksen harjoittajaa tukemassa pienryhmien kokoontumisia ja sydänrukouksen harjoittamista.Kun koulutus on suoritettu ja sydänrukousta on säännöllisesti harjoitettu vähintään kolme vuotta, on oikeus saada Contemplative Outreachin antama sydänrukouksen opettajan (Commissioned Presenter of Centering Prayer) todistus.

Kieli: Suomi Englanti
    Osallistumismaksu: 290 € vuosina 2024 ja 2025. Hiljaisuuden Ystävien jäsenet ja yhteisöjäsenten edustajat saavat – 5% alennuksen osallistumismaksuista.
    Täysihoito: Intensiivijakso n. 550 € vuonna 2025. Oikeus hinnantarkistuksiin pidätetään.
    Muut kustannukset: Osallistujan omat matka-, majoitus- ja ateriakulut lähijaksoilla Helsingissä 27.11.2023 sekä 9.-12.9.2024. Luostarijakson matkakulut. Majoitus ja ruokatarpeet luostariviikolta v. 2024 ovat enintään 350 €.
    Kustannusten lisätiedot: Helsingissä ruoka ja majoitus hankitaan itse. Luostariviikolla ruoka ja majoitus luostaripalvelijalta (rukouskumppani tai hetkipalvelija) 0 euroa, luostarivieraalta (hiljainen rukoilija) 350 €. Kurssikirjallisuus. Laskutus erissä.
    Tiedustelut kustannuksista: toimisto@hiljaisuudenystavat.fi tai Susanna Erätuli 0500 500 520
    Tiedustelut sisältö: Sirkku Aitolehti, sirkku.aitolehti@gmail.com
    Linkki kotisivulle: http://www.hiljaisuudenystavat.fi